KERTAS KERJA
BENGKEL BAHASA INGGERIS
BERSAMA ANAK-ANAK GELANDANGAN
BERSAMA ANAK-ANAK GELANDANGAN
SEKOLAH BIMBINGAN JALINAN KASIH, CHOW KIT
TARIKH :
(Dalam proses pengenalpastian)
TEMPAT :
SEKOLAH BIMBINGAN JALINAN KASIH, CHOW KIT
ANJURAN :
NURUL ATIKAH BINTI MOHAMAD SHAFRI (A153916/SPEECH)
NURHANA ATIQKA BINTI CHE HAMID (A156743/SPEECH)
TEE YI SIANG (A154909/AUDIOLOGI)
DORIS LEY SHU SIENG (A155199/AUDIOLOGI)
HO NING SHIN (A154936/AUDIOLOGI)
SHAZANA NORFARAHIN BINTI MOIDEEN (A155146/AUDIOLOGI)
NUR SAKINAH BINTI MD SOLEH (A151270/AUDIOLOGI)
1.0 PENGENALAN
Sekolah Bimbingan Jalinan Kasih (SBJK) Kuala Lumpur yang berkod WEA 0225, mula beroperasi
pada 19 Ogos 2013. Seramai 21 perjawatan telah diluluskan oleh agensi pusat bagi keperluan sumber manusia di sekolah ini termasuk seorang pengetua, 3 orang Guru Penolong Kanan, 11 orang guru,
seorang kaunselor dan 5 orang AKP. Kesemua kakitangan dan guru sekolah ini telah diberi latihan
khusus melalui Kursus Peningkatan Profesionalisme SBJK oleh Bahagian Pendidikan Guru (BPG),
KPM. Bermula dengan semua guru mengikuti kursus dan latihan intensif selama sebulan sebelum
SBJK beroperasi. BPG telah melaksanakan kursus kepada SBJK sebanyak dua kali setahun.
Bengkel Bahasa Inggeris ini berhasrat untuk berkongsi ilmu pengetahuan bersama anak-anak gelandangan di Sekolah Bimbingan Jalinan Kasih, Chow Kit. Idea ini tercetus atas kesedaran bahawa mereka juga berhak mendapat pendidikan yang sama seperti orang lain.
Selain itu, rata-rata mereka berasal daripada keluarga yang kurang bernasib baik. Segelintir daripada mereka juga tidak pernah bersekolah malahan ada yang tidak mengenal huruf walaupun belasan tahun. Oleh yang demikian, adalah sangat wajar bagi kami menjalankan projek ini di tempat yang diusulkan.
Projek ini berhasrat untuk mendedahkan mahasiswa dan mahasiswi supaya dapat mengaplikasikan pengetahuan, kemahiran dan nilai sivik dan kewarganegaraan di luar kampus. Selain memberi sumbangan kepada anak-anak gelandangan, ia juga bertujuan melahirkan mahasiswa dan mahasiswi yang prihatin dan bertanggungjawab terhadap masyarakat.
Melalui program ini, kami berharap dapat mengasah kemahiran merancang, mengurus dan
melaksanakan program ini. Juga diharapkan program ini dapat membantu anak-anak gelandangan ini dalam menguasai Bahasa Inggeris.
2.0 PERMASALAHAN KAJIAN
2.1. Membantu meningkatkan asas pemahaman kanak-kanak Sekolah Bimbingan Jalinan Kasih dalam bahasa inggeris.
2.2. Meningkatkan keyakinan kanak-kanak Sekolah Bimbingan Jalinan Kasih untuk bertutur dalam bahasa inggeris.
3.0 OBJEKTIF PROJEK
Melalui projek ini, kita dapat:-
3.1 Memantapkan dan mengaplikasikan pengetahuan asas dalam Bahasa Inggeris dalam kalangan anak-anak gelandangan
3.2 Meningkatkan keyakinan terhadap penggunaan Bahasa Inggeris dalam diri anak-anak gelandangan
3.3 Melahirkan lebih ramai anak-anak gelandangan yang mahir dalam Bahasa Inggeris
3.4 Menambah minat anak-anak gelandangan terhadap Bahasa Inggeris
3.5 Melahirkan graduan yang mempunyai kemahiran insaniah yang tinggi
4.0 METODOLOGI KAJIAN
4.1 Dokumentasi
Projek ini dimulakan dengan kajian terhadap bahan-bahan informasi yang telah diterbitkan di artikel surat khabar, internet dan perpustakaan.
4.2 Lawatan
Kumpulan kami bercadang untuk mengadakan lawatan awal ke sekolah tersebut untuk membuat tinjauan sebelum meneruskan projek agar projek tersebut berjalan dengan lancar.
4.3 Temu bual
Kumpulan kami akan menemu bual pengetua dan guru-guru Sekolah Bimbingan Jalinan Kasih supaya kami dapat mengetahui tahap pendidikan anak-anak gelandangan di sekolah tersebut.
5.0 MAKLUMAT PROJEK
Nama Projek : Bengkel Bahasa Inggeris
Tarikh Projek : Akan dinyatakan kemudian
Tempat Projek : Sekolah Bimbingan Jalinan Kasih, Chow Kit
Jumlah Peserta : 35 peserta, 7 fasilitator
6.0 TENTATIF PROJEK
8:30 PAGI : Berkumpul di KTSN
9:30 PAGI : Tiba di Sekolah Bimbingan Jalinan Kasih, Chow Kit
10:00 PAGI : Suai kenal, ramah mesra bersama anak-anak gelandangan & pembahagian kumpulan
10:30 PAGI : Spelling bee
11:00 PAGI : Crossword puzzle
11:30 PAGI : Storytelling
12:00 TGHRI : Flashcard
12:30 TGHRI : Sing together
1:00 PTG : Bergerak pulang ke KTSN
7.0 LITERATUR
Teori pendidikan merupakan landasan dalam perkembangan praktikal pendidikan. Projek kami
berkaitan dengan salah satu teori pendidikan iaitu pendidikan interaksional. Pendidikan interaksional bertujuan untuk melahirkan warga masyarakat yang baik. Pendidikan interaksional merupakan satu konsep pendidikan yang bertitik tolak dari pemikiran manusia yang sentiasa berinteraksi dan bekerjasama. Teori ini menekankan interaksi antara dua pihak.
Mengikut Akta Pembantuan Gelandangan Stewart B.Mckinney 1987 (Stewart B.Mckinney,
Homeless Assistance Act Of 1987), gelandangan atau homelessness dikenali sebagai individu
yang tidak mempunyai tempat tinggal yang tetap dan kediaman yang mencukupi pada malam
hari. Ia juga merujuk kepada individu yang tinggal di tempat perlindungan sementara yang disediakan dan diuruskan oleh pihak awam atau swasta.
Sekolah Bimbingan Jalinan Kasih memberikan pendidikan asas untuk anak-anak
jalanan yang tidak mempunyai dokumen, anak yatim piatu dan mereka yang tercicir dari
sekolah. Anak-anak seperti mereka ini mempunyai hak untuk pendidikan. Pendidikan jalanan boleh melibatkan banyak aktiviti seperti bimbingan mengenai pencegahan Sexual Transmitted Disease (STD) dan penyalahgunaan bahan, meningkatkan kadar literasi dan memberi kesedaran tentang
kesihatan dan masalah sosial.
8.0 RUJUKAN
8.1 Utusan Malaysia. 06 Mac 2014. Pendidikan. Anak Gelandangan dipastikan tidak tercicir pendidikan rendah
8.2 Tsedal Neeley. May 2012. Cross Cultural Management. Global Business Speak English. Harvard Business Review.
8.3 Teori-Teori Pendidikan dari Tadisional (Neo) liberal, Marxis-Sosialis hingga Postmodern, Nurani Sovomukti, Nov 2015
No comments:
Post a Comment